Блог ім. Sumerkalesa → 2 тижні по росії-прогулянка до дагестану (частина 1)

Вітаю всіх!

Влітку збирала поради для подорожі до дагестану — пора звітувати)розповім про динозаврів у великих луках і рязанський кремль, про смак дитинства на сніданок і чорну ікру на вечерю, про вечір в тамбові і ранкову калмикію, про піски і море і про багато іншого.

Як завжди — ніяких технічних деталей, тільки шляхові замальовки двійки.ласкаво просимо під кат!

день 1. Спб-великі луки. Пробіг 550 км. взагалі ми повинні були відправитися в подорож в п’ятницю рано вранці, але після того, як я в 22 покинула компанію і поїхала відсипатися перед дорогою, наше весілля потихеньку перетворилася на парубочий вечір. О 7 ранку планували виїхати, а новоспечений чоловік прийшов додому тільки о 5 ранку — так що безпробочна ранкова п’ятниця з ясною погодою пройшла повз нас.

Виїхали вранці в суботу. Я заздалегідь подивилася руху фронтів, тому одягла дощовик ще вдома. Микита здався через 10 км, коли вже на каді нас накрило дощем. Ми потім порахували-сумарно ми провели під дощем близько 5 годин. Зате потім коли вийшло сонце, а повітря стало тепліше – як же добре стало )

Хотіли заїхати в псков до рідні, але погода така, що плюс 100 км — це плюс години 2 до дороги. На жаль, іншим разом. Зате розвідали нову для нас дорогу через порхів. Якість дорожнього покриття від ідеального до “мій мозок зараз виплеснеться від трясіння”, але красиві пейзажі і мало машин компенсували втрати.

Пообідали вчорашніми макаронами з сиром – на природі їжа завжди смачніше, особливо коли ти вийшов переможцем з сутички зі зливою )

По дорозі зустрічали дуже багато пам’ятників великій вітчизняній війні. Але зупинилися ми біля монумента, присвяченого загиблим в битві при монаково. Мене зворушило те, що на вершині пам’ятника гніздо з лелеками — як символ того, що життя триває незважаючи ні на що. З подивом побачила, що комплекс був відреставрований в 2015 році силами казахстанського пошукового загону і співробітниками павлодарських музеїв.

Окремий пам’ятник встановлено 730 загиблим воїнам-казахстанцям. Але серед імен зустрічаються і латиські, і узбецькі, і вірменські… Схоже, пора задуматися про те, щоб відвідати мамину батьківщину — казахстан. Адже чомусь ми саме тут зупинилися …

У великі луки приїхали близько 18-як зазвичай з урахуванням всіх зупинок, заправок, обідів, з’їздів в сторону швидкість дорівнює 50 км/год (не фактична, звичайно, а використовувана для розрахунку часу в дорозі). Готель у нас в лікарняному містечку-поруч диспансери всіх видів, лікарні і морг. Зате по суті своя квартира з великою кухнею в нашому розпорядженні )

Місто сподобалося-затишний, чистий, зелений. Погуляли вздовж набережних, по леніна, по парку культури. Зазначу, що тут дуже класний парк динозаврів-безліч динозаврів та інших стародавніх тварин, які рухаються, видають звуки і взагалі класні. У пітері гірше буде )

Гуляли ми не особливо довго – я погано себе почувала, моторошна слабкість і постійне бажання до чого-небудь притулитися. Відганяла від себе думки про корону-тільки не зараз, будь ласка! а шанси на корону великі-тиждень тому бачилася з мамою, у якої виявили траханий ковид через пару днів. Сподіваюся, що у мене просто недосип і втома після дощового дня, але від людей тримаюся подалі і в масці. Намагалася знайти експрес-тести в аптеці (в пітері є такі), але облом. Так що ніякої визначеності, тільки надія на краще.

день 2. Великі луки-москва. Пробіг 500 км. на сьогодні була тільки одна мета з “відвідати” – ржевський меморіал радянському солдату. Далі-максимально близько підібратися до москви, щоб скоротити завтрашній перегін до рязані.

Виїхали о 8 ранку в похмурість і холод, але потім погода зглянулася. У ржева я зняла нарешті термобілизну.

Меморіал видно здалеку-ширяючий солдат підноситься над деревами. Поруч зроблена велика парковка з кіосками, де можна купити футболки, гвоздики, тарілочки і всяку іншу сувенірку. На парковці побалакали з мотоциклістами з бельгії – вони розповідали, як тяжко їм було пробитися в росію. Ми в свою чергу намагалися пояснити, чому журавлі так дороги російському серцю.

Меморіал складається з декількох частин — – 25метрова статуя солдата. Молодий воїн стоїть в гімнастерці і плащі-наметі, що розвівається за спиною, який повністю огортає його знизу, переходячи в розлітається зграю 35 журавлів. – алея, на стінах якої змонтовані покриті штучною іржею металеві панелі. На них наскрізним різьбленням нанесено понад 17 тисяч прізвищ полеглих в ході ржевської битви, а також портрети солдатів.– музейно-виставковий павільйон, оснащений мультимедійним обладнанням, за допомогою якого відвідувачі можуть ознайомитися з фотографіями, фронтовими листами, розповідями, спогадами учасників ржевської битви.

На мій погляд, добре, що зосередилися на спогадах звичайних учасників, а не стали завантажувати історичними даними і описом військових операцій, яких за 18 місяців було чимало. Сильне місце, до сліз. І особливо прикро, коли народ пробігає павільйон наскрізь навіть не слухаючи те, про що розповідають нам люди, які пройшли через пекло. Часом мені здається, що даремно в роки війни загинули мільйони людей — ми не гідні їх подвигів, просто не заслуговуємо.

Можливо, це мені так не пощастило. Сподіваюся на це. Інакше я просто не розумію, що може пробити стіну байдужості, якщо навіть таке не чіпає.

Саме місто теж сподобалося – зі скромною тихою волгою, горбистими вуличками і компактним розміром.

Після ржева ми знову виїхали на м9-ідеальна дорога, в тому числі вона ідеальна в своїй нудьзі.

Ми завжди намагаємося їздити по другорядних дорогах — так, якість гірше, швидкість нижче, зате менше машин і є на що подивитися по сторонах. Інакше дуже швидко починаєш звертати увагу на страждання п’ятої точки.

Добре, що після волоколамська можна було з’їхати з новоризького шосе і поїхати по більш дрібному волоколамському — відразу стало цікавіше )

Після одного з поворотів на горі перед нами встав величезний храм. Ми вирішили зробити паузу (все одно до москви вже менше 100 км, а час тільки 18) і подивитися на це диво дивне ближче.

Виявляється, ми натрапили на ново-єрусалимський монастир, заснований ще никоном, за задумом якого під москвою повинен був бути відтворений комплекс святих місць палестини. Навіть річку він називав не істра, а йордан. А ще тут є гефсиманський сад і навіть гроб господній — він зберігається в такій же каплиці, як оригінал в єрусалимі.

Архітектура дуже незвична! мене підкорили кахельні прикраси, а микита, згадавши курси каліграфії, примітив в’язь.

Цікавий факт: патріарх никон не благословляв будувати храми, увінчані шатрами. Тут, в новому єрусалимі, порушуючи власну заборону, він спорудив найбільший в росії xvii ст. Намет (його діаметр — 23 м), намагаючись прославити святість гробу господнього. Ніконов намет звалився в 1723 р., був відновлений, але вже не в камені, а в дереві за проектом растреллі. Після великої вітчизняної війни підірваний нацистами багатостраждальний намет відновлювали втретє.

Про монастир багато цікавої інформації в інтернеті — не буду переказувати. Скажу лише, що нам сподобалося )

Ще другорядниця подарувала нам незвичайний пам’ятник-героям-саперам. Він присвячений 11 саперам, які стоячи на смерть відбили атаки 20 танків і батальйону піхоти.

Взагалі по дорозі до москви ми постійно натикалися на покажчики до військових поховань і братських могил. Але я знову про війну-досить.

У москві легко знайти житло на будь — який смак і гаманець-але тільки якщо не потрібна парковка. Перешерстивши половину букінга в нашому районі, я зупинилася на ibis budget-перевірена якість і зазвичай там завжди є парковка. У підсумку жили ми на території елітного жк маршал — саме тут розташований ібіс. Втомилися так, що навіть по москві не стали гуляти-по двору прогулялися, повечеряли і спати.

день 3. Москва-тамбов пробіг 520 км.

Взагалі за планом було заночувати в рязані — нехай не повноцінна днювання, але маленький перегін дасть трохи відпочинку. Але ми щось занадто рано встали-і незважаючи на покатушки по світанковій москві, вже в 11 ми були в рязані.

В такий час навіть в готель не заселитися — та й ми поки не особливо втомилися. А цілий день в рязані трохи нудно-по музеях я одна люблю ходити, а разом ми якось більше гуляємо вулицями.

В результаті вирішили погуляти по рязанському кремлю і поїхати далі.

Шолома залишили в пафосному салоні краси по сусідству-дівчина-адміністратор дуже здивувалася нашому проханню (прийшли якісь бомжики з вулиці), але дозволила вивантажити шоломи і куртки в шафу. Вразив стан головної визначної пам’ятки міста-ремонт не робився дуже давно. У однієї церкви були будівельні ліси, але судячи з їхРжавості і відсутності половини дощок-стоять ці ліси давно. Зате висаджені квіточки-може, скоро і за більш серйозні справи візьмуться.

Я відзначила ще кілька точок в місті крім кремля, але спека + 33 (ще б пак, полудень) змусила мене передумати і захотіти швидше в дорогу.

До речі, по дорозі в рязань поїли в придорожньому кафе “смак дитинства” – дуже позитивне місце! оформлення постійно змушує посміхатися , а пончики прекрасні) так що якщо поїдете по новорязанскому — раджу заглянути.

Взагалі за планом після рязані ми збиралися в пензу. Але було зрозуміло, що ще 500 км до темряви ми не встигнемо подужати. Плюс в пості по збору рад багато писали»навіщо вам гак пенза-самара, робити там нічого”. Насправді я б із задоволенням подивилася і пензу, і самару, але здоровий глузд підказує, що побачу я там тільки нічні дороги. Тому вирішили звернути в бік тамбова, до якого 300 км — а значить, за 6 годин приблизно впораємося.

Так і виявилося — з паузою на придорожній обід, регулярними зупинками на обливання (прийшла спека) ми приїхали в готель о 18.30. Пощастило, що останні 100 км було похмуро – ми хоча б ожили трохи)

Центр тамбова досить компактний — це стало особливо очевидно, коли я завдала на карту основні точки.

Почали ми з вознесенського монастиря, який своїми яскравими квітами сподобався мені ще на картинках. На жаль, прохід до нього вже був закритий, але навіть через паркан він гарний.

Потім пішли до статуї питирима тамбовського, який стереже свої мощі, збережені в соборі позаду його. Зелень і золото — ідеальне поєднання.

Несподівано для себе на годину застрягли в парку культури і відпочинку — покаталися на колесі огляду (відкриті кабінки без стекол — ура!), помилувалися на вогники і не помітили, як стемніло остаточно.

Прогулялися до казанського монастиря, поруч з яким пам’ятник місцевій жительці зої космодем’янської.

А потім по місцевому арбату неквапливо пішли додому-зависнувши, само собою, у світяться фонтанів. Самопочуття потихеньку поліпшується, але спати все одно краще лягти раніше.

день 4. Тамбов-волгоград. Пробіг 540 км.

Все сильніше відчувається те, що ми рухаємося на південь. Сьогодні у волгограді вдень було + 36, а вже яка температура на трасі каспій, по якій ми сьогодні їхали, навіть страшно уявити.

Нам дуже пощастило — майже весь день було похмуро, тому спека була не зовсім жахливою. А ось завтра нас чекає веселощі-ясна погода і + 38. Як тут живуть люди я взагалі не розумію — я б повністю перейшла на нічний режим )

У волгограді ми нагулялися в минулому році, тому сьогодні я вирішила вимкнути режим скаженої ластівки і набратися сил. Навіть в кафе на 1 поверсі готелю не пішла — микита приніс мені вечерю в номер.

Так що з фотографій тільки соняшники, якими ми милувалися майже весь день.

день 5. Волгоград-астрахань. Пробіг 430 км.

38 градусів обіцяли вдень, 38!!! тому ми встали о 4 ранку, щоб вже о 5.30 виїхати з дому — і вже було 28 спеки.

Микита просив зафіксувати, що волгоград йому, як водієві, не сподобався — нелогічні світлофори, нескінченне місто (ми тільки через 35 км потому вибралися за межі населеного пункту) і вбиті спекою і фурами дороги.

А потім почалися безкраї степи… Шалено красиво і так само жарко. Ще виявилося, що в астрахані інший час (плюс годину), тому дісталися до точки прибуття пізніше, ніж планували.

На заправці познайомилися з двійкою з томська — привіт, якщо читаєте це)хлопці теж їхали в дагестан, але техніка у них серйозніше (suzuki vstrom 1000), так що в дербенті вони можуть бути вже сьогодні — нам це не світить. Обмовилися, що збираються заскочити на ельбрус — ми в черговий раз задумалися про зміну класу. Ричалка наш прекрасний і тягне там, де йому взагалі не варто перебувати, але в гори на ньому не рвонути.

Ще один сюрприз – в астраханській області введені суворі правила, тому всі готелі, які я пригледіла, бадьоро відмовляли в заселенні без плр або qr-кодів. Довелося шукати нічліг серед приватників-але ми впоралися і знайшли прекрасний варіант з власною парковкою в 15 хвилинах пішки від кремля.

Доводилося переміщатися дрібними перебіжками з тенька в тінь — навіть місцеві жителі сказали, що це для них теж too much. Але є і плюси в такій спеці – в кремлі майже нікого, в туалет (вже вибачте за подробиці ) навіть після 2 літрів квасу зовсім не хочеться і зниження температури хоча б до 33 ввечері — це вже велике щастя)

Почали прогулянку з кремля. Якщо знайти фото / відео 10-річної давності, то ви дуууже сильно здивуєтеся, який кошмар тут був раніше. Рязань, учись.

Потім прогулялися по алеї фонтанів.

Пам’ятник родині, якщо чесно, швидше налякав – ще цей хижо повзе до тебе дитина.а ось пам’ятники на набережній були цілком милими. Взагалі набережна хороша-широка, доглянута, з лавками і зеленкою.

Ми ж в астрахані-тому я вирішила обов’язково спробувати чорну ікру. Знайшла заклад, де подають млинці з нею – і радісно забронювала столик. Ресторан виявився дуже солідним (пафосний, але без кітчу). Виявилося, що я взагалі не розуміла порядок цін на чорну ікру ) 100 грам тут коштує 9000, а дегустаційний набір млинців з цією дорогою заразою аж 7500. Тому взяли млинцевий набір з різною ікрою (крім чорної).

Коли я запитала у офіціанта, який найекономніший варіант спробувати ікру – він чесно відповів, що в магазині. Так що я швидко метнулася (15 хвилин до закриття магазину) і купила баночку. На фото ви можете бачити ефект від першої ложки — сильно пахне котячим кормом і на смак нічого особливого. Але гештальт закритий.

день 6. Астрахань-махачкала. Пробіг 520 км.

Вчора нас так змучила спека, що встали в 3.30 по москві (в 4.30 за місцевим), щоб якомога більше проїхати без пекла.

Астраханську область пролетіли швидко. Потім прийшов час коханої з минулого року калмикії — і вона знову знайшла, чим нас порадувати. Чарівні піщані бархани змусили нас зупинитися і влаштувати фотосесію собі і гарчалці.

Після фотографій виявили неприємну річ – ми втратили ключі від мотоцикла. Брелок загубився ще пару днів тому – ось прийшов час і ключу прірву. Боялися, що ненавмисно занесли піском, поки ходили, але скоро знайшли пропажу. Уфф, небезпечно.

Ще хочу розповісти про собак — їх тут дуже багато. На одній заправці до мене підійшов наймиліший пес, якого ви бачите на фото. А потім виявилося, що це батько сімейства — недалеко бродила дуже худа годує мати і цуценята. Довелося їхати в магазин і купити 5 кіло собачого корму (залишили дівчаткам на заправці). Потім ми зупинилися на трасі біля вуличного туалету-і до нас вийшла ще одна така ж худа, але ласкава собака. В результаті віддали їй свою воду і 1 пайок з недоторканного запасу. Так що якщо ви так само реагуєте на голодних тварин — раджу взяти з собою корм.

До кордону з дагестаном приїхали близько 11 ранку (час знову московське). Блокпост, звичайно, не вселяє впевненості, що в регіоні все спокійно — перевірка документів, реєстрація в’їжджаючих, у нас відкрили всі сумки. Хлопці слов’янської або монголоїдної зовнішності з автоматами — жодного кавказького типажу. До речі, і на інших постах не зустріли бородатих товаришів, суцільно блондини.

Трохи напружилися (особливо від фото “їх розшукує поліція” і “пропали безвісти”), але поїхали далі.

У дагестані вельми своєрідні назви заправок — луккойл, гаспром, русснефть і так далі. Ніби китайська версія) не знаю, в чому сенс, але виглядає забавно.

Кілька годин мук по спеці – і ось він, наш сьогоднішній притулок. Дорогий готель в 100 метрах від моря, але економ-номер з двоярусним ліжком нам по кишені. А обід ми собі влаштували взагалі королівський-оцініть поєднання продуктів )

Ну здрастуй, морько) якось все літо не особливо і хотіла зустрічі з тобою, а як побачилися – до темряви не могла розлучитися )

день 7. Махачкала-дербент. Пробіг 200 км-з заїздом до місяця

Перший (і начебто єдиний) день з маленьким пробігом. Хотілося приїхати в дербент бадьорими і повними сил (ха-ха).

Дозволили собі пропустити перші два будильника і встали тільки в 5.30. Збігали на море і в 7 виїхали в дербент.

Проїхати вирішили через джума-мечеть в махачкалі. Всередину, на жаль, не можна (вона відкривається тільки о 9 ранку), тому просто обійшли її навколо. Я знайшла ще одну прекрасну двері в свою скарбничку )

Заїзд у нас тільки в 12, а пробіг невеликий. Тому вирішили зробити невеликий гак і з’їздити до екраноплану лунь. Це покинутий корабель, який з 1989 року (з останнього дослідного польоту) стояв в порту каспійська, а рік тому його притягли в дербент. Потужний красень, осколок фантастичних проектів срср — корабель на повітряній подушці) – зараз він нагадує скелет викопного динозавра. Сумне, алеВеличне видовище.

Про дербент і дорогу назад розповім в наступній частині.